reklama
reklama

Program Kolej+ na Lubelszczyźnie. Podpisano trzy umowy dotyczące linii kolejowych [WIDEO]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z Lublina Władze województwa lubelskiego podpisały trzy umowy na wykonanie dokumentacji w ramach Programu Kolej+. Pierwszy projekt dotyczy rewitalizacji trasy Chełm-Włodawa, drugi prac na odcinku Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek, a trzeci utworzenia połączenia kolejowego Lublin - Łęczna /LW Bogdanka.
reklama

"Nowoczesna, szybka i niskoemisyjna kolej”

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym odbyła się wideokonferencja podczas, której zostały podpisane trzy umowy na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla części projektów zgłoszonych przez Samorząd Województwa Lubelskiego do realizacji w ramach Programu Kolej+. Łączny koszt wykonania dokumentacji dla umów to blisko 2,7 mln złotych.

Wideokonferencja odbyła się w piątek (16 kwietnia) i wzięli w niej udział: marszałek Województwa Lubelskiego, wicemarszałek Województwa Lubelskiego i przedstawiciel wykonawcy, Prezes Zarządu Databout Sp. z o.o.

- Nie boimy się wyzwań. Kolej była, jest i będzie podstawowym środkiem transportu. Dzisiaj musimy wsiąść do pociągu, który jedzie pod hasłem "nowoczesna, szybka i niskoemisyjna kolej” - powiedział Jarosław Stawiarski marszałek Województwa Lubelskiego.

- Rewolucja kolejowa w Lubelskiem to długi proces, ale jesteśmy przekonani, że do roku 2030 uda się nam zrealizować kluczowe projekty dotyczące infrastruktury i transportu kolejowego - dodał Michał Mulawa, wicemarszałek Województwa Lubelskiego.

- Mam nadzieję, że opracowana dokumentacja pozwoli skutecznie aplikować o środki finansowe na realizację ambitnych planów województwa lubelskiego - podsumował Tomasz Skowroński, przedstawiciel wykonawcy, Prezes Zarządu Databout Sp. z o.o. 

Założeniem Programu Kolej+ do 2028 roku jest utworzenie lub usprawnienie połączeń kolejowych do miejscowości o liczbie mieszkańców powyżej 10 tysięcy z miastami wojewódzkimi. Dofinansowanie ze środków Programu wynosi do 85% proc., a pozostałą część stanowić będą środki własne samorządów. Ogólnopolski budżet Programu Kolej+ wynosi 5,6 mld zł bez wkładu samorządów. Województwo Lubelskie zgłosiło do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.pięć projektów o łącznej wartości około 3 mld zł.

Projekty

Województwo Lubelskie, po przeprowadzonym przetargu, zawarło umowy z wykonawcą dokumentacji dla trzech projektów. Pierwszy to: rewitalizacja połączenia Chełm - Włodawa wraz poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa. Realizacja projektu ma przyczynić się do usprawnienia połączenia kolejowego z miastem Włodawa poprzez budowę brakującego odcinka, przybliżającego kolej w pobliże centrum miasta. Przewidywana jest też budowa kilku nowych przystanków na dotychczasowym odcinku linii nr 81. 

Drugi projekt to prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację ZawadaModernizacja linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek ma pozwolić na poprawę parametrów tych linii, zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu pociągów. Dodatkowe skrócenie czasu przejazdu nastąpi w wyniku realizacji łącznicy omijającej stację Zawada, co pozwoli na eliminację zmiany kierunku jazdy pociągu. Oprócz tego, poprawiony zostanie standard obsługi pasażerów dzięki modernizacji infrastruktury związanej z obsługą podróżnych, w tym niepełnosprawnych.

Z kolei trzeci projekt to utworzenie połączenia kolejowego Lublin - Łęczna /LW Bogdanka. Zasadniczym celem projektu jest budowa nowej linii kolejowej zapewniającej połączenie Łęcznej z Lublinem oraz budowa odcinka Łęczna - LW Bogdanka, który ma umożliwić dowożenie pracowników kopalni węgla. Nowa linia kolejowa będzie służyć także przewozom towarowym na potrzeby zakładów zlokalizowanych w jej sąsiedztwie.

Jednocześnie z PKP PLK jest opracowywana dokumentacja na dwa projekty w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Pierwszy to budowa linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w m. Kraśnik. Zaś drugi to elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin. Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 pozwoli na wykorzystanie trakcji elektrycznej

Wszystkie wymienione wyżej projekty przeszły przez I etap kwalifikacji. W II etapie będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu.

Wideokonferencja - Rozwój transportu kolejowego Lubelskie 2030

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama