reklama
reklama

Lubelski Rower Miejski wyjedzie niedługo na ulice? Radni znaleźli sposób

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Wikipedia

Lubelski Rower Miejski wyjedzie niedługo na ulice? Radni znaleźli sposób - Zdjęcie główne

Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku | foto Wikipedia

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z Lublina Rada Miasta Lublin zdecydowała o dołożeniu dodatkowych pieniędzy na funkcjonowanie systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego, by można było korzystać z jednośladów w tym roku. Rowery nie wystartowały zgodnie z planem, czyli wczesną wiosną, bo nie udało się rozstrzygnąć przetargu.
reklama

Nie udały się dwa przetargi

Od kilku tygodnie Miaso Lublin szuka operatora systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Przetarg był ogłaszany dwa razy, ale nie udało się wyłonić wykonawcy. Zgłosiła się tylko jedna firma - Nextbike Polska, która swoją usługę wyceniła na 7,6 mln zł, a miasto zamierzało przeznaczyć na to 5,5 mln zł. Wybrany operator będzie zajmował się systemem 2 lata. W trakcie czwartkowej (29 kwietnia) sesji Rady Miasta Lublin głosowała nad tym, czy w budżecie miejskim, zostanie zwiększona kwota na funkcjonowanie LRM. 

W projekcie uchwały pojawiła się propozycja na liście wydatków, żeby zwiększyć kwotę na LRM. Zaproponowano dokonanie zmian polegających na "zwiększeniu o kwotę 700.000,00 zł planowanych wydatków na System Lubelskiego Roweru Miejskiego w związku z wpłynięciem w postępowaniu przetargowym oferty przekraczającej środki zaplanowane na realizację zadania". W zamian za to zostaną zmniejszone o kwotę 700.000,00 zł planowane wydatki na Rozbudowę Systemu Zarządzania Ruchem i Komunikacją w Lublinie. 

"Niesamowita nieudolność"

W trakcie sesji radni odnieśli się do pomysłu takich zmian w budżecie.

- Jak będzie system Lubelskiego Roweru miejskiego rozliczany? Przez ostatni miesiąc-dwa nie ma rowerów i nie wiem kiedy wejdzie on w życie - zaznaczał radny Piotr Breś (Prawo i Sprawiedliwość).

- To niesamowita nieudolność - wtrącił Eugeniusz Bielak (PiS) - Panie prezydencie, wstydem jest to, że do tej pory miejskie rowery nie działają. Rowery te mamy już nie pierwszy rok, a procedury są niedopracowane - dodawał Bielak, jednocześnie pytając jakie są powody nie działania roweru miejskiego.

- Do rozstrzygnięcia przetargu brakuje nam ok. 2 milionów złotych, z czego 700 tys. zł potrzebujemy w 2021 roku, a resztę w przyszłym roku - wyjaśniał Artur Szymczyk, zastępca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju - szacowaliśmy, że w tym roku rower ruszy od kwietnia. Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, to my płacimy za urochomienie roweru i jego efektywne funkcjonowanie. 

Indywidualne rowery zamiast miejskiego systemu?

Zastępca prezydenta przypominał, że jeden przetarg nie udał się, bo nie zgłosił się żaden wykonawca, więc postępowanie trzeba było powtórzyć. Dlatego terminy uchromienia systemu dla mieszkańców, uległy przesunięciu. 

- Od samego początku systemu w mieście, byłem bardzo sceptyczniego do tej idei nastawiony. Nadal uważam, że to nie był chyba najszcześliwszy pomysł, ale jest jak jest. Z wypowiedzi zastępcy prezydenta wynika, że na działanie systemu trzeba dosypać jeszcze więcej pieniędzy. A jak wiemy przez ostatni rok, ze względu na tzw, systuację pandemiczną, to wszystko też sie w jakimś sensie posypało. Była taka sugestia środowisk rowerowych, żeby te pieniądze przeznaczyć na zbudowanie czy dokończenie ścieżek rowereowych i wydaje mnie sie, że jest o jakiś pomysł. Jeśli zbudujemy ścieżki, to będzie to trwała infrastruktura, która zostanie i będzie służyła wszystkim mieszkańcom - mówił Stanisław Brzozowski (PiS), dodajc, ze możnaby mieszkańców wyposażyć w rowery "indywidualne", zamast systemu LRM.

- Oczywiście uwzględniamy rozbudowy infrastruktury rowerowej czy przy zmianach organziacji ruchu an danych układach drogowych. Próbujemy tę infratsrkturę wzbogać np. poprzez malowanie odpowiednich oznakowań. Natomiast nie mamyc czgeoś takiego jak np. brakująy projekt, który czeka na wykonanie z tej dziedziny - tłumaczył Szymczyk, dodajc, że całkowita likwidacja LRM mogłaby być narażona na zazrzuty o niegospodarności, bo system jest na razie w takim stanie, że jeszcze można go wykorzystać. 

Za zmianami w budżecie zagłosowało 21 radnych, 1 był przeciw, a wstrzymało się 9.

Lubelski Rower Miejski

Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku. Od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym, bo wtedy do systemu dołączyła Gmina Świdnik i powiat świdnicki. Aktualnie w systemie jest ponad 119 tys. użytkowników. Od początku działania systemu rowery były wypożyczane 3,5 mln razy. W minionym sezonie można było korzystać z 911 rowerów, w tym 20 rowerów dziecięcych i 5 tandemów, na 93 samoobsługowych stacjach zlokalizowanych w Lublinie i Świdniku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama