Dworzec Lublin Główny będzie gotowy w marcu. Szybciej pociągiem do Warszawy [GALERIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Remont stacji Lublin Główny skończy się do 30 marca 2021 roku, a prace idą zgodnie z planem – takie informacje podali dzisiaj przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dzięki inwestycji będzie szybsze połączenie kolejowe z Lublina do stolicy.

Remonty za miliardy. Z Lublina do stolicy w 90 minut

 

Modernizacja linii krajowej nr 7, czyli Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym, który ma znacząco poprawić ruch kolejowy w aglomeracjach, podnieść standard podróży na trasach regionalnych i polepszyć warunki przewozu towarów. Spójna sieć kolejowa o wyższych prędkościach zapewni krótsze podróże, dzięki czemu będzie można np. dojechać w ok. 90 minut z Lublina do Warszawy, co nastąpi prawdopodobnie w drugiej połowie 2021 roku.

 

- Realizacja inwestycji jest wielkim przedsięwzięciem. Tym większym, bo utrzymujemy niemniejszy niż w poprzednich latach ruch pociągów, a zainteresowanie przewozami kolejowymi z dnia na dzień rośnie – mówił Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

 

PKP realizuje Krajowy Program Kolejowy na kwotę ok. 76 mld zł.

 

- Na chwilę obecną mamy już zakończone inwestycje na kwotę 14 mld zł, a w realizacji jest ok. 51 mld zł. Na zakończonym i zaawansowanym etapie mamy w sumie 75 proc. Krajowego Programu Kolejowego - wyjaśniała Jolanta Pawluk, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, dodając, że sytuacja związana z pandemią koronawirusa nie wpłynęła znacząco na tempo realizacji całej inwestycji.

 

Problem po Astaldi

 

PKP PLK w 2017 roku podpisały umowę z firmą Astaldi, a w 2018 roku koleje stanęły przed dylematem wyboru nowego wykonawcy po odstąpieniu przez siebie od umowy z Astaldi.

 

- Myślę, że nie wszyscy wierzyli w to, że spółka PKP tak szybko sobie poradzi z rozwiązaniem tego problemu. Praktycznie po pół roku podpisaliśmy nowe umowy z wykonawcami, a odcinek został podzielony na dwa zadania: od Dęblina do Nałęczowa i od Nałęczowa do Lublina ze stacją Lublin – przypominał Krzysztof Pietras, dyrektor Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

 

Szykują teren pod stumetrową wiatę

 

Wszystkie prace idą zgodnie z planem, a dworzec będzie gotowy pod koniec marca przyszłego roku.

 

- Wybudowano peron trzeci, oddano do eksploatacji połowę peronu drugiego. Aktualnie trwają prace nad drugą połową peronu drugiego. Następnie po wybudowaniu infrastruktury związanej z przejściem podziemnym, przystąpimy do realizacji prac związanych z układem torowym. Następnie perony, wiaty peronowe, sieć trakcyjna i cała infrastruktura okalająca, czyli oświetlenie, odwodnienie – wyliczał Andrzej Kuśmierczyk, dyrektor projektu.

 

 

Aktualnie przed dworcem gdzie stały pociągi, pracują maszyny, a w miejscu dawnego peronu budowany jest nowy. Wykonawca szykuje teren pod tor i ustawia betonowe segmenty peronu, na którym stanie szeroka stumetrowa wiata. Do tego zostaną zamontowane ławki, tablice informacyjne i zegary. Z kolei czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Pojawi się też ścieżka naprowadzająca, która pomoże w poruszaniu osobom niewidomym i niedowidzącym. Na czas budowy nowych peronów, ze względów bezpieczeństwa na stacji obowiązuje inna droga na perony, która jest oznakowana.

 

Zakończone prace

 

Zakończyły się zasadnicze prace przy ostatniej części nowego przejścia podziemnego między budynkiem dworca a peronem nr 2. Poza tym gotowe są już trzy szyby dla wind i wyjścia z tunelu. Równocześnie na stacji budowana jest druga krawędź peronu nr 2, sąsiadującego z peronem przydworcowym. Po remoncie dworzec będzie całkowicie dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

 

Komputery ułatwią pracę

 

To nie wszystkie zmiany. W budynku lokalnego centrum sterowania (LCS) w Lublinie zamontowano nowoczesne urządzenia i systemy. Z tego miejsca kolejarze będą kierować ruchem pociągów. Zaś komputery i obserwacja sytuacji na monitorach ułatwi obsługę i przejazdy składów. Do LCS podciągnięto kilkaset metrów kabli m.in. od urządzeń znajdujących się na stacji. Teraz prowadzone są odbiory techniczne.

 

Sprawniej z Lublina do Warszawy

 

Pociągi z Lublina do Warszawy będą kursować po przebudowywanych wiaduktach kolejowych  nad ul. Diamentową, przy Drodze Męczenników Majdanka i mostach nad rzekami Bystrzyca i Czerniejówka. Utrudnienia w ruchu drogowych w tych miejscach potrwają prawdopodobnie do końca października.

 

Między Lublinem a Dęblinem kończą się zasadnicze prace przy budowie dwutorowej linii. Na ponad 70-kilometrowym odcinku, obok przejeżdżających pierwszym nowym torem pociągów, regulowany jest drugi tor i sieć trakcyjna. Wykonawca kończy pracę na 15. usytuowanych obok niego peronach.

 

Na odcinku Dęblin – Pilawa od zeszłego roku pociągi kursują po dwóch nowych torach. Do użytku oddane są już nowe perony na stacjach i przystankach: Garwolin, Ruda Talubska, Wola Rawska, Łaskarzew Przystanek, Leokadia, Sobolew, Grabniak, Mika, Życzyn, Rokitna Stara i Dęblin. Natomiast na stacjach Pilawa, Garwolin, Sobolew i Dęblin nowe przejścia podziemne i pochylnie zapewniają wygodniejsze poruszanie się np. osobom niepełnoprawnym.

 

Już pod koniec wakacji, bo 30 sierpnia, pociągi pojadą nowym torem między Pilawą a Otwockiem. Podróżni będą mieć do dyspozycji nowe perony na trzech stacjach i sześciu przystankach. Kilka miesięcy później, czyli od grudnia, do ruchu zostanie włączony drugi tor i skończy się „jednotorówka” na odcinku Otwock - Pilawa. Dzięki temu będzie więcej możliwości podróży w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.

 

Wartość modernizacji linii krajowej nr 7 wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego ponad 2,9 mld pokryje unijna dotacja.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE