reklama
reklama

Lublin: Mieszkańcy wymyślą połączenia komunikacji miejskiej. W rejonie Dworca Metropolitalnego

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Miasto Lublin

Lublin: Mieszkańcy wymyślą połączenia komunikacji miejskiej. W rejonie Dworca Metropolitalnego - Zdjęcie główne

Mieszkańcy wymyślą połączenia komunikacji miejskiej. W rejonie Dworca Metropolitalnego | foto Miasto Lublin

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Miasto zaczyna dyskusję publiczną na temat obsługi komunikacyjnej Lublina, po oddaniu do użytkowania Dworca Metropolitalnego. Nowy dworzec ma integrować w jednym miejscu różne środki transportu zbiorowego. Dlatego mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje propozycje do funkcjonowania linii autobusowych i trolejbusowych.
reklama

Żeby było mniej samochodów

Wraz z uruchomieniem Dworca Metropolitalnego zmieni się układ komunikacyjny w jego rejonie. Nowy dworzec wraz z węzłami przesiadkowymi i zespołami przystanków ma sprawić, żeby do miasta wjeżdżało mniej samochodów, a kierowcy wybierali komunikację miejską. Dlatego, zdaniem władz miasta, dostosowany do potrzeb przyszłych użytkowników, układ połączeń komunikacji miejskiej ma kluczowe znaczenie.

- Już teraz rozpoczynamy dyskusję, nie tylko o tym, jak będzie funkcjonować komunikacja miejska w rejonie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, ale także jak ma wyglądać cały układ transportu zbiorowego w mieście. Ważnym celem tych zmian jest poprawa konkurencyjności komunikacji miejskiej, jako nowoczesnego i ekologicznego środka transportu, stanowiącego realną alternatywę dla podróży realizowanych samochodem - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.

Ankieta wśród pasażerów i kierowców

Pierwszy etap, stanowiący przygotowanie do rozpoczęcia właściwych konsultacji społecznych, zakłada rozpoznanie i diagnozę potrzeb. Od czwartku (21 października) na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie zamieszczona zostanie ankieta online, zawierająca kilka pytań dotyczących preferencji i zachowań komunikacyjnych. Za jej pośrednictwem mieszkańcy będą mogli również zgłaszać własne propozycje zmian. ZTM udostępni też numer telefonu: 81 466 96 64 oraz adres e-mail: konsultacje@ztm.lublin.eu. Mieszkańcy będą mieli również możliwość wypełnienie ankiety w formie papierowej w Punktach Sprzedaży Biletów i Biurze Obsługi Klienta ZTM w Lublinie (ul. Zielona 5 i Nałęczowska 14). Dodatkowo, ZTM chce wykorzystać doświadczenie kierowców komunikacji miejskiej, którzy jeżdżąc na co dzień na poszczególnych liniach, najlepiej znają problemy obecnego układu połączeń. Czas na zbieranie pomysłów, opinii i wniosków zarówno mieszkańców, pasażerów i kierowców lubelskich autobusów i trolejbusów, wyznaczono do końca roku.

W tworzenie nowego układu połączeń zostaną włączone Rady Dzielnic. Tematowi siatki połączeń ma być poświęcony najbliższy Konwent Przewodniczących Rad i Zarządów Dzielnic Miasta Lublin. W ramach niego zostaną przedstawione ogólne założenia możliwych zmian i dykusja. Kolejnym krokiem będzie analiza zmian w zakresie transportu zbiorowego w kontekście obsługi terenu poszczególnych dzielnic. ZTM zwróci się również do gmin ościennych o opinię, jednocześnie wskazując na nowe możliwości obsługi komunikacyjnej, jakie da Dworzec Metropolitalny i węzły przesiadkowe wybudowane na obrzeżach Lublina.

Wiosną ZTM przeprowadzi również badania marketingowe. Badania są częścią międzynarodowego projektu realizowanego wspólnie ze stolicą Mołdawii - Kiszyniowem.

- Reorganizacja obecnego układu połączeń linii autobusowych i trolejbusowych, do której się przygotowujemy, ma dostosować komunikację miejską do realiów i potrzeb, a te z pewnością zmienią się wraz z oddaniem do użytkowania Dworca Metropolitalnego. Dodatkowo, trzeba wziąć pod uwagę to, jak rozwija się Lublin. W różnych częściach miasta powstają nowe osiedla mieszkaniowe, miejsca pracy oraz odpoczynku, z kolei w niektórych lokalizacjach obserwujemy spadek ruchu pasażerskiego. Z uwagi na trudny okres pandemii, zmiany te nie skutkowały modyfikacjami w przebiegu linii. Teraz mamy do tego doskonałą okazję. Głównym założeniem nowej siatki połączeń ma być skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej, szczególnie w rejonach peryferyjnych oraz optymalizacja wykorzystania dostępnych środków technicznych i zasobów ludzkich - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Wsparcie Politechniki

W opracowaniu ostatecznego układu połączeń, wsparcia udzieli Politechnika Lubelska. Przedstawiciele Miasta i uczelni podpisali list intencyjny o współpracy w celu opracowania modelu ruchu dla Lublina oraz stworzenia narzędzi do jego kalibracji. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej zaproponują i zweryfikują również nowy układ dla komunikacji miejskiej.

Model ruchu drogowego to narzędzie, które cyfrowo przedstawia potoki ruchu drogowego i jednocześnie zapewnia możliwości symulowania sieci drogowej. Pozwoli on na prognozowanie ruchu drogowego z uwzględnieniem różnych uczestników, w tym transportu zbiorowego. Dodatkowo, narzędzie to umożliwi symulowanie różnych działań, np. zmian w organizacji ruchu czy też budowy lub rozbudowy poszczególnych odcinków infrastruktury drogowej. Model ruchu drogowego pozwala na wierne odwzorowanie wszystkich zachowań i potrzeb związanych z ruchem drogowym w powiązaniu z przedstawieniem tych zjawisk za pośrednictwem zoptymalizowanych danych i ich wielkości (natężenia ruchu, średnich prędkości).

- Proces powstawania modelu ruchu drogowego opiera się na matematycznych opisach przepływu ruchu, opracowanych w oparciu o kompleksowe badania ruchu, na jak największej grupie uczestników. Dla Miasta Lublin planuje się wykonanie 6 tys. takich badań, w wybranych gospodarstwach domowych, co realnie przełoży się na ponad 10 tys. ankiet. Pozwoli to na poznanie zachowań i potrzeb komunikacyjnych uczestników ruchu drogowego w mieście. Opracowany dla specyfiki Lublina model ruchu drogowego umożliwi także analizę siatki połączeń transportu zbiorowego oraz ocenę skuteczność poszczególnych wariantów. W ramach prowadzonych badań opracowana zostanie także propozycja nowej siatki połączeń - mówi Arkadiusz Niezgoda, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin.

Etapy tworzenia nowego układu połączeń

2021 rok - I etap – zbieranie wniosków, pomysłów i opinii mieszkańców oraz kierowców komunikacji miejskiej (październik-grudzień)

2022 rok - II etap – analiza przedstawionych propozycji (styczeń-marzec)

III etap – badania napełnienia pojazdów, kierunków przemieszczania się i preferencji pasażerów (marzec-kwiecień)

IV etap – budowa modelu ruchu przy współpracy Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin z Politechniką Lubelską oraz projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej (kwiecień-czerwiec) V etap – konsultacje społeczne projektu nowej siatki połączeń z Radami Dzielnic, mieszkańcami oraz z gminami ościennymi w ramach funkcjonowania Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (wrzesień-październik)

VI etap – przedstawienie ostatecznej wersji nowej siatki połączeń (listopad-grudzień)

2023 rok - VII etap – wdrożenie nowej siatki połączeń (I kwartał)

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama