Ile czasu mieszkańcy spędzają w podróży?
W samochodzie, komunikacji miejskiej i pieszo... Mieszkańcy aglomeracji lubelskiej spędzają codziennie w podróży średnio 3 godziny i 47 minut i plasują się powyżej średniego czasu dla Polski, który wynosi 3 godziny i 1 minutę. W zestawieniu dziesięciu aglomeracji, lubelska znalazła się na pierwszym miejscu, za nią uplasowały się trójmiejska i bydgoska. Mieszkańcy Warszawy i okolic z wynikiem o prawie godzinę krótszym plasują się w połowie stawki, którą zamyka Poznań z czasem 2 godziny i 25 minut.
Z czasu poświęconego na poruszanie się niemal 55 proc., czyli 2 godziny i 4 minuty, spędzane jest w odległości większej niż 500 metrów od domu. Pozostały czas poświęcony jest na poruszanie się wokół domu – chociażby na zakupach, spacerach z psem – bez określonego celu „podróży”.
Jakie dystanse pokonują?
Mieszkańcy aglomeracji lubelskiej pokonują codziennie średnio ponad 28 kilometrów i w zestawieniu wyprzedzają ich tylko warszawiacy, którzy przemieszczają się średnio prawie 31 kilometrów. Na ostatnim miejscu z niecałymi 22 kilometrami uplasował się Wrocław.
Na tle badanych aglomeracji, lubelska chyba najbardziej zaskakuje - wskazuje Artur Biernacki, ekspert Instytutu Badań Outdooru. Mieszkańcy nie tylko poświęcają na podróżowanie najwięcej czasu i przemieszczają się na znaczące odległości, ale również są najbardziej zmotoryzowani – pokonują samochodem najdłuższe dystanse, czyli ponad 23 kilometry - dodaje.
Należy jednak zwrócić uwagę, że pokonywane średnio 28 kilometrów, nie oznacza, iż mieszkańcy tak bardzo oddalają się od domu - średni maksymalny dystans od miejsca zamieszkania do miejsca docelowego podróży to niecałe 8 kilometrów - podsumowuje ekspert.
Co wiemy o populacji aglomeracji?
Populacja aglomeracji lubelskiej ogółem wynosi 529 362 osób (15-65 lat, GUS: „Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym”, aktualne na dzień 30.06.2013 r. - przyp. red.), z czego niemal 65 proc. to mieszkańcy stolicy aglomeracji, a 35 proc. stanowią mieszkańcy okolicznych gmin.
Kto i dlaczego przeprowadził badanie?
Instytut Badań Outdooru (IBO), we współpracy z siedmioma polskimi (m.in. Ipsos, Millward Brown) oraz zagranicznymi partnerami, przebadał 148 gmin tworzących 10 aglomeracji w całej Polsce, w tym lubelską. Aglomeracją na potrzeby badania nazwano obszar, na który składa się stolica aglomeracji – Lublin oraz zlokalizowane wokół wybrane gminy. Badanie odbyło się w ramach realizacji projektu pomiaru widowni reklamy zewnętrznej Outdoor Track. Jednym z jego elementów było poruszanie się reprezentatywnej próby mieszkańców przez 14 lub 28 dni ze specjalnym nadajnikiem GPS – mobitestem. Obszar badania jest związany z rozmieszczeniem nośników reklamy zewnętrznej. Obejmuje gminy, w których znajduje się największa część rynku outdooru oraz zamieszkiwane przez ludność o największej sile nabywczej.
Instytut Badań Outdooru Sp. z o.o. (IBO) został utworzony w 2013 roku przez trzy wiodące firmy na rynku polskiej reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Clear Channel Poland Sp. z o.o. i Ströer Polska Sp. z o.o. Realizuje projekt badawczy Outdoor Track. Outdoor Track to innowacyjny projekt badawczy Instytutu Badań Outdooru w Polsce. Projekt jest standardem badania rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Jego podstawowym celem jest kompleksowe zbadanie widowni outdooru na bazie wskaźników stosowanych w innych mediach – liczby kontaktów, częstotliwości kontaktów oraz zasięgu kampanii w grupach docelowych i innych danych opisujących mobilność społeczności.
Jak przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji lubelskiej?
Opublikowano:
Autor:
Lublin24
Przeczytaj również:
Polecane artykuły:
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.