Jak przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji lubelskiej?

Opublikowano:
Autor:

Jak przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji lubelskiej? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Instytut Badań Outdooru sprawdził zwyczaje komunikacyjne dziesięciu aglomeracji w Polsce. Jedną z nich była aglomeracja lubelska. Dzięki badaniom wiemy, że lublinianie na codzienne poruszanie się po mieście poświęcają więcej czasu niż mieszkańcy innych regionów Polski. Czym jeszcze zaskakują wyniki?

Ile czasu mieszkańcy spędzają w podróży?

W samochodzie, komunikacji miejskiej i pieszo... Mieszkańcy aglomeracji lubelskiej spędzają codziennie w podróży średnio 3 godziny i 47 minut i plasują się powyżej średniego czasu dla Polski, który wynosi 3 godziny i 1 minutę. W zestawieniu dziesięciu aglomeracji, lubelska znalazła się na pierwszym miejscu, za nią uplasowały się trójmiejska i bydgoska. Mieszkańcy Warszawy i okolic z wynikiem o prawie godzinę krótszym plasują się w połowie stawki, którą zamyka Poznań  z czasem 2 godziny i 25 minut.

Z czasu poświęconego na poruszanie się niemal 55 proc., czyli 2 godziny i 4 minuty, spędzane jest w odległości większej niż 500 metrów od domu. Pozostały czas poświęcony jest na poruszanie się wokół domu – chociażby na zakupach, spacerach z psem – bez określonego celu „podróży”.

Jakie dystanse pokonują?

Mieszkańcy aglomeracji lubelskiej pokonują codziennie średnio ponad 28 kilometrów i w zestawieniu wyprzedzają ich tylko warszawiacy, którzy przemieszczają się średnio prawie 31 kilometrów. Na ostatnim miejscu z niecałymi 22 kilometrami uplasował się Wrocław.

Na tle badanych aglomeracji, lubelska chyba najbardziej zaskakuje - wskazuje Artur Biernacki, ekspert Instytutu Badań Outdooru. Mieszkańcy nie tylko poświęcają na podróżowanie najwięcej czasu i przemieszczają się na znaczące odległości, ale również są najbardziej zmotoryzowani – pokonują samochodem najdłuższe dystanse, czyli ponad 23 kilometry - dodaje.

Należy jednak zwrócić uwagę, że pokonywane średnio 28 kilometrów, nie oznacza, iż mieszkańcy tak bardzo oddalają się od domu - średni maksymalny dystans od miejsca zamieszkania do miejsca docelowego podróży to niecałe 8 kilometrów - podsumowuje ekspert.

Co wiemy o populacji aglomeracji?

Populacja aglomeracji lubelskiej ogółem wynosi 529 362 osób (15-65 lat, GUS: „Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym”, aktualne na dzień 30.06.2013 r. - przyp. red.), z czego niemal 65 proc. to mieszkańcy stolicy aglomeracji, a 35 proc. stanowią mieszkańcy okolicznych gmin.

Kto i dlaczego przeprowadził badanie? 

Instytut Badań Outdooru (IBO), we współpracy z siedmioma polskimi (m.in. Ipsos, Millward Brown) oraz zagranicznymi partnerami, przebadał 148 gmin tworzących 10 aglomeracji w całej Polsce, w tym lubelską. Aglomeracją na potrzeby badania nazwano obszar, na który składa się stolica aglomeracji – Lublin oraz zlokalizowane wokół wybrane gminy. Badanie odbyło się w ramach realizacji projektu pomiaru widowni reklamy zewnętrznej Outdoor Track. Jednym z jego elementów było poruszanie się reprezentatywnej próby mieszkańców przez 14 lub 28 dni ze specjalnym nadajnikiem GPS – mobitestem. Obszar badania jest związany z rozmieszczeniem nośników reklamy zewnętrznej. Obejmuje gminy, w których znajduje się największa część rynku outdooru oraz zamieszkiwane przez ludność o największej sile nabywczej.

Instytut Badań Outdooru Sp. z o.o. (IBO) został utworzony w 2013 roku przez trzy wiodące firmy na rynku polskiej reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Clear Channel Poland Sp. z o.o. i Ströer Polska Sp. z o.o. Realizuje projekt badawczy Outdoor Track. Outdoor Track to innowacyjny projekt badawczy Instytutu Badań Outdooru w Polsce. Projekt jest  standardem badania rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Jego podstawowym celem jest kompleksowe zbadanie widowni outdooru na bazie wskaźników stosowanych w innych mediach – liczby kontaktów, częstotliwości kontaktów oraz zasięgu kampanii w grupach docelowych i innych danych opisujących mobilność społeczności.



Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE